Kiitos Haaveiden ruoanlaittoväline -kilpailuun osallistuneille!

Olemme ilmoittaneet Hellapoliisi-kirjojen 5 voittajalle voitosta sähköpostitse. Onnea voittajille!

Lue muiden ruoanlaittoväline-haaveita >

Näin kirjoitat foorumille:

1. Kirjaudu foorumille Kirjaudu sisään-linkistä. Jos sinulla ei ole tunnuksia Foorumille, luo ne itsellesi Rekisteröidy-linkistä.
2. Kirjauduttuasi sisään, valitse klikkaamalla alue, jonne haluat kirjoittaa.
3. a) Aloita uusi keskustelu painamalla Uusi aihe –nappulaa.
3. b) Vastaa olemassa olevaan keskusteluun klikkaamalla se auki ja painamalla Lähetä vastaus.
4. Kirjoita viestisi lomakkeen kenttiin.
5. Paina Lähetä.

Lisää kuva viestiin!

Katso ohjeet, kuinka lisäät kuvan viestiisi:

Lue ohjeet >

forum.herkuttelijat.fi

Hyppää sisältöön

Mudcake isolle porukalle

Kysy ruoka-alan ammattilaiselta kokkauksesta ja jälkiruoista. Herkuttelijat-blogin pitäjä, kokki Kati vastaa kysymyksiin.

Mudcake isolle porukalle

ViestiKirjoittaja adelaid päivämäärä Ma Kesä 28, 2010 10:56 am

Hei,

Ristiäisiin on tarkoitus tehdä kermalla päällystetty mudcake, mutta olen vähän epävarma siitä, että kuinka paljon kakkua tarvitaan, ja mikä olisi oikea paistoaika jättiläiskakulle. Vieraita on tulossa 32 aikuista ja 5 lasta, kakun lisäksi on tarjolla muutakin suolaista ja makeaa.

Teen kakun tällä ohjeella:
* 6 kananmunaa
* 150 g sokeria
* 60 g (n. 1 dl) vehnäjauhoja
* 350 g tummaa suklaata
* 125 g voita
Paistoaika noin 20min 225 asteessa.

Käyttämälläni ohjeella annoksia on tullut muistaakseni vähän yli 10, ehkä 12. Riittääkö mielestäsi tuo annos kolminkertaisena, vai tuleeko siitä jo liikaakin? On vaikea itse arvioida mudcaken menekkiä juhlissa, kun se on toisaalta tosi tuhtia, mutta toisaalta niin matala kakku, että ihmiset saattavat ottaa isomman palan kuin korkeaa täytekakkua.

Paistan kakun pellillä ison reunavuoan avulla. Vaikuttaako iso annos paistoaikaan, mikäli taikinan paksuus on isossa vuoassa suunnilleen sama kuin tavallisessa 24-senttisessa?

Kiitos jo etukäteen vastauksestasi!
adelaid

Re: Mudcake isolle porukalle

ViestiKirjoittaja Kati, herkuttelijat päivämäärä Ma Kesä 28, 2010 3:03 pm

Hei!

Mutakakku on aivan ihanaa, mutta itse hieman jännittäisin noin suuren kakun valmistamista. Isona kakku voi hajota ja revetä, varsinkin jos täytteen jättää valuvaksi.
Itse valmistaisin muutaman pienemmän ja tarjoaisin ne erillisiltä vadeilta. Jos käytössäsi on kerrosvuoka, se olisi kaunis.
Koristeluun voi käyttää tomusokeria ja vaikkapa luonnonkukkia.
Kati, herkuttelijat
Herkuttelijat

Paluu Kysy asiantuntijalta